Volgens experts berust 15 procent van je zakelijke succes op kennis en vaardigheden. De overige 85 procent is afhankelijk van hoe je overkomt op anderen. Tijdens sollicitatiegesprekken, presentaties, vergaderingen, en al die andere momenten waarop je zakelijk contact maakt kunnen lichaamstaal en uitstraling dus helpen anderen positief te beïnvloeden. Zakelijk flirten dus!
Flirten op je werk: een taboe?
Er wordt heel wat afgeflirt op de Nederlandse werkvloer. Drie op vier werknemers hebben wel eens geflirt met collega’s, zo bleek uit onderzoek van een bekende banensite onder 1600 werkenden. Ironisch genoeg bleek uit ditzelfde onderzoek dat zakelijk flirten voor veel mensen nog een taboe is. Meer dan de helft van de respondenten vond dat flirten met collega’s not done is. Mannen vinden minder vaak dat flirten schadelijk is voor een zakelijke relatie. Zeventig procent van de mannen vindt het geen probleem om een compliment over hun lichaam te krijgen. Vrouwen denken daar duidelijk anders over. Vooral flirten met een baas is voor hen een groot taboe.
Vooroordelen over zakelijk flirten
Er zijn een aantal redenen waarom mensen flirten niet toepassen in een zakelijke omgeving. Sommigen denken dat flirten voor hen te moeilijk is. Ze geloven niet dat zij over de capaciteiten beschikken om effectief te kunnen flirten. Een dergelijke instelling kan een grote blokkade zijn. Flirten begint namelijk met zelfvertrouwen. Meer leren over het hoe en waarom van flirten kan helpen je zelfvertrouwen op dit vlak te verbeteren.
Dan bestaat er ook nog het vooroordeel dat flirten hetzelfde is als verleiden. Flirten in een zakelijke context betekent: positieve aandacht geven met het doel iets te bereiken dat je voor ogen hebt. Zie het dus als iets onschuldigs, je flirt namelijk zonder seksuele bijbedoeling.
Tenslotte vragen veel mensen zich af waarom flirten op de werkvloer nodig is. Door de competitieve arbeidsmarkt selecteren bedrijven steeds meer op persoonlijkheid. De manier waarop jij overkomt op je toekomstige baas bepaalt grotendeels of je wordt aangenomen. Op de werkvloer bepaalt je uitstraling en persoonlijkheid hoe snel je zaken gedaan krijgt van anderen. Ook een presentatie of verkoopgesprek komt overtuigender over als de boodschap op de juiste manier weet in te pakken. In al deze gevallen is flirten een onmisbare werkmethode.
Het belang van lichaamstaal
In zakelijke communicatie is de inhoud van je boodschap slechts voor zeven procent bepalend voor het resultaat. Je lichaamstaal draagt voor 55 procent bij en de intonatie van je stemgeluid zelfs voor 38 procent, zo concludeerde de Amerikaanse psycholoog Albert Mehrabian. Door het gebruik van de juiste lichaamstaal in een zakelijke omgeving win je vertrouwen en respect bij je baas, collega’s of klanten.
Oogcontact en lichamelijk contact
Er is een groot verschil tussen oogcontact en lichamelijk contact. Bij het begin en het einde van een zakelijk gesprek kijk je altijd de gesprekspartner in de ogen. Mensen die de ander niet in de ogen kijken worden als onbetrouwbaar gezien. Als je het niet overdrijft is oogcontact maken positief. Met fysiek contact ligt dit iets genuanceerder. Iemands intieme zone binnentreden wordt ervaren als onprettig. In Noord-Europese landen ligt de grens van de intieme zone op ongeveer 45 cm. Houdt bij zakelijke gesprekken minstens één meter of liever nog anderhalve meter afstand. Aanrakingen binnen een zakelijk gesprek zijn niet gepast. Meestal blijven aanrakingen beperkt tot het schudden van de hand. Mensen uit Zuid-Europese en Latijns-Amerikaanse landen staan er juist om bekend dat ze vaker lichamelijk contact zoeken.
De juiste sfeer
Tijdens het gesprek is belangrijk dat je de juiste sfeer creëert. Je kunt de sfeer positief beïnvloeden door jezelf in de juiste stemming te brengen. Je kunt dit doen door korte ontspanningsoefeningen, bijvoorbeeld een aantal keer diep ademhalen door je buik. Gebruik ook je handen om je woorden te ondersteunen. De kracht zit hem vooral in de juiste timing en gepastheid, overdrijf dus niet.
Aandachtig luisteren
Mensen zijn heel goed in het opvangen van signalen waaruit blijkt dat de ander niet luistert. Zorg daarom dat je met jouw lichaam wél laat zien dat je aandacht hebt voor je gesprekspartner. Behalve de gangbare signalen – knikken, schudden en glimlachen – is het ook prettig als je rust uitstraalt in een gesprek. Val een ander niet in de reden en maak ook geen zinnen af. Ben je zelf aan het woord, pas dan intonatie en spreektempo aan.
Neem een kan mee en schenk er overvloedig uit: met andere woorden je LOLKAN:
LOLKAN is een simpel ezelsbruggetje wat begint met dat je vooral plezier in zaken doen kan hebben. Daarom LOL KAN. Er zijn al genoeg negatieve dingen op de wereld. Je begint met LOL te hebben in wat je doet. Dat wil niet zeggen dat je een soort clown bent of één of andere lolbroek. Het is wel dat mensen best meer lol en vreugde in zaken kunnen ervaren door wat simpele omgangsregels. De letters van LOLKAN staat voor:
lachen – Lachen naar je met wie je spreek geeft een positieve gesprekshouding aan. Veel en vaak glimlachen is het devies. Daarbij voel jij je als je lacht vanzelf beter. Het is even oefenen maar dan
zie je er al snel de humor van in. Zeker als jij mede hierdoor elke maand een enorme stijging in je omzet binnenhaalt. Een glimlach is dan al snel geboren!
Open Houding – Richt je lichaam, ook je voeten, naar de ander. Een open lichaamshouding zorgt ervoor dat anderen het idee hebben dat ze je makkelijker kunnen bereiken.
Luisteren – Leun een klein beetje naar voren op het moment dat je luistert. Ook het draaien van je hoofd is een manier om aan te geven dat je luistert.
Kijk in het linkeroog – Ieder gesprek begint met vriendelijke glimlach, terwijl jij met jouw linkeroog in zijn of haar linkeroog kijkt. Hoe vreemd ook je merkt nu dat je veel dieper doordringt tot mensen. Mensen onthouden je, en je hebt een duidelijk richtpunt om jouw oogcontact super sterk te maken. Mensen begrijpen het niet en toch merken ze dat andere mensen ze aardiger gaan vinden. Doe er je voordeel mee. Ga het eens een keer doen. Onthoud – dit soort geheime zakentips vindt je alleen bij Flirtcoaching!
Aanraken – Natuurlijk schud je met elkaar de hand. In zakelijke gesprekken raken mensen elkaar veelal niet aan. Natuurlijk dien je daar voorzichtig mee te zijn. Echter het aanraken van mensen levert ongeveer 21 % omzetstijging op ten opzichte van mensen die niet worden aangeraakt. Ga hier uit van een vederlichte aanraking aan de buitenkant van het lichaam. Met de bovenkant van 3 vingers beroer je even de zijkant van een arm bijvoorbeeld om je gesprekspartner net even wat opmerkzamer te maken.
Nadoen – Nadoen of spiegelen. Net zoals met glimlachen hebben Nederlanders hier veel moeite mee. Doe maar normaal dan doe je gek genoeg. Ik wil wel mezelf blijven! Ik ga geen andere mensen nadoen, kom nou! Nou als je er echt geen lol in hebt om een 50 % omzetstijging te generen dan doe je het gewoon lekker niet. LOLKAN, het hoeft niet. Professionele inkopers hebben bij het NEVIE (Stichting die de examens afneemt voor inkopers) ook spiegelen of nadoen gehad. Op het moment dat een slimme inkoper het je gedrag door heeft – ben je weg. Dus nadoen kan wel een gevaarlijke techniek zijn. Begin met het aanpassen van je ademhaling en je gesprekstempo aan je gesprekspartner. Zelfs de slimste inkoper heeft wat je nu opzettelijk doet niet door. Neem slechts 1 keer de positie aan van je gesprekspartner in het hele gesprek. Het gaat namelijk ontzettend opvallen als je heel de tijd compleet dezelfde houding hebt. Daarbij als je gesprekspartner plat Grunings praot, en jij bent geen geboren Groninger – blijf gewoon zo praten als dat je nu doet. Wat wel is, ga af en toe dezelfde woorden gebruiken. In het speciaal de woorden die je opvallen. Nadoen levert op dat mensen je gewoon een stuk meer gaan gunnen. Nou verkopen is voor een groot gedeelte gunnen. Ooit wel eens mee gemaakt dat je vanzelf een grote klik met mensen had? Dat komt meestal omdat jullie ergens elkaars evenbeeld in zijn. Maak met nadoen of spiegelen de kans gewoon groter dan jij die flirtklik met meer mensen hebt! Zo heb je ook vast meer kans op meer lol in je werk als mensen je voortdurend meer gunnen, niet waar?
Complimentjes geven
Train jezelf in het makkelijk geven van vleiende opmerkingen. Het helpt je namelijk positiever over je omgeving te denken. Ook de mensen om je heen zullen positiever tegen jou aan kijken. Probeer eens iedere dag een compliment te geven aan iedereen die je spreekt. Meestal gaan zakelijke complimenten niet over het uiterlijk. Je kunt wél zeggen dat iemand een mooi pak heeft, maar een opmerking over mooie ogen kan níet. Vaak gaan complimenten over kleine details. Door bijvoorbeeld iemands zakelijke successen te benadrukken of een gebeurtenis die belangrijk is voor hem of haar te onthouden, laat je zien hoe belangrijk deze persoon voor jou is.
Nu dat is zakelijk flirten in een notendop.
Wil je meer weten over zakelijk flirten of eventuele trainingen? Neem dan contact op met info@start2flirt.nl.
Wilt u het grappig aanzetten en een praatje van 1,5 uur voor een afdelingsuitje of wilt u juist een serieuze en keiharde meerdaagse training voor een doorgewinterde salesforce? Het is mogelijk als u het van te voren aangeeft.
Als voorbeeld: ik kan wat typische kantoorsituaties (leuk zou zijn er ook iets zelf door uw collega’s worden aangedragen) aanhalen. Daarop kan ik aangeven welke houding en reactie kan zorgen dat je meer krijgt wat je wilt. Daardoor loopt het arbeidsproces ook soepeler. Flirten is wat dat betreft een heel leuk smeermiddel. Daarbij is het zakelijk flirten echt niet alleen bedoeld voor een salesforce. Het is voor elke organisatie waar mensen met elkaar samenwerken goed te gebruiken.
0 reacties op “Zakelijk flirten: succesvol flirten op je werk”